Jesper Larsson: ”Lyssna på din mage!”

24 Maj

Jesper Larsson är vd för Next Century Modern och ambassadör för Pecha Kucha Göteborg. Han ledde panelsamtalet på Bliss den 20 maj 2010. Jesper avrundade diskussionen med de här orden:

En vän till mig på Facebook skrev: ”Jag har ingenting emot att jobba gratis, så länge man får betalt för det.” Det tycker jag, om man tänker efter lite efter skrattet, det ligger någonting i det. För den där betalningen måste inte komma i form av pengar. Den kan komma i form av vänskap, självförverkligande, det kan vara känslan av att vara det av ett större sammanhang, känslan över att göra skillnad, det kan vara ett ärligt tack, ett bra portfoliojobb, det kan vara en öppen karriärsdörr. Eller bara den där känslan i magen att jag gjorde helt rätt som ställde upp och gjorde det här gratis. Och får man den här sköna känslan i magen så kanske man kan vara överens om att det var rätt att arbeta gratis. Och får man inte den känslan i magen kanske det var fel, och då lär man sig av det, och så gör man inte om misstaget nästa gång. Så jag tycker att  vi ska lyssna mer till våra magar när det handlar om gratisarbete.

Lämna en kommentar